Fuck it, dacht Roos Rebergen. Ze had nét voor de lockdown haar vierde plaat Lucky uitgebracht, maar toen ging de wereld plots op slot en kregen al die nieuwe liedjes niet eens de kans om zich op het podium te laten horen.
Terwijl ze de nummers juist had geschreven om met haar superband live te spelen. Zat ze in zak en as? Een beetje wel, natuurlijk. Maar ze slaagde er snel in om die frustratie tot iets creatiefs om te buigen. En dus ging Roos gewoon weer nieuwe songs maken. Ze nam thuis rudimentaire demo’s op, en stuurde die vervolgens naar de rest van Roosbeef, de groep waar ze het gezicht van is. Daarin Pascal Deweze (Sukilove), Tim Van Oosten (Het Zesde Metaal) en Tom Pintens (Zita Swoon, Tamino), maar ook Sjoerd Bruil (Millionaire, Dez Mona) die recent de rangen had versterkt.
Voor haar nieuwe, vijfde album wilde Roos een ander geluid. Ruwer. Rauwer. Nog meer rechttoe-rechtaan.
Dat is gelukt. De songs op ‘Zomer In Nederland‘, zoals het nieuwe Roosbeef album heet, doen donker en broeierig aan. Onderkoeld, maar toch heel sensueel. Ze zoeken het avontuur op, en de melodieën maken vaak zijsprongetjes op momenten dat je het niet verwacht. Onlangs werd het ergens psychedelische gitaarpop genoemd, en daar valt iets voor te zeggen.
“Ik had heel veel naar de jongste paar platen van PJ Harvey geluisterd, en daar zat een grilligheid in die me enorm beviel. Ze klinken heel chaotisch. Het rommelt en het rammelt. Maar het was precies de organische sound waar ik naar op zoek was. Tijdens de opnames in Studio Jezus – van Pascal Deweze, die dubbelde als muzikant en producer – hebben we alles zo veel mogelijk live ingespeeld, zodat er weinig ruimte was voor technisch geknoei achteraf. Het moest zo oprecht mogelijk. Smaakvol, en niet afgelikt.”
Felix Baumsteiger.
Publicity photos by