Pianiste/componiste Marlies du Mosch bracht op 16 april haar debuutalbum ‘Tale of a city’ uit. De veertien modern klassieke composities, geïnspireerd op de stilte in haar thuisstad Rotterdam, vonden in Coronajaar 2020 hun weg al naar honderdduizenden piano chill liefhebbers over de hele wereld. Een albumrelease kon niet uitblijven.
Marlies du Mosch is in de neoklassieke wereld geen onbekende. Haar werk is onder andere uitgevoerd door het Metropole Orkest in een uitverkocht Paradiso, bij het afscheid van dichter des vaderlands Ramsey Nasr.
De gedichten van Ramsey Nasr waren door Du Mosch op muziek gezet en zijn onder andere uitgevoerd door solisten Viggo Waas en Ricky Koole. Daarnaast heeft ze voor André Heuvelman, voormalig solo-trompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het album ‘Enchantement’ geschreven en voerde Het Nederlands Blazersensemble haar muziek uit in het Amsterdamse Concertgebouw.
De wereld stond stil, de culturele wereld op slot, maar tegelijkertijd deed mijn eerste plaat het beter dan ik ooit had durven dromen.
Marlies du Mosch was er klaar voor om in 2020 haar nieuwe album ‘Tale of a city’ uit te brengen, met als hoofdthema de stilte van de stad. Een toepasselijker thema voor haar muziek was er niet. Eerder had ze het album dankzij een succesvolle crowdfunding actie van een groeiend aantal trouwe fans, opgenomen in de gerenommeerde Wisseloord Studio’s met producer Gijs van Klooster, verantwoordelijk voor de eerste drie platen van Joep Beving.
Corona gooide roet in het eten, dus de release werd uitgesteld. Om nieuwsgierige oren toch alvast iets te laten horen, bracht ze van april tot en met december elke eerste vrijdag van de maand een nieuwe compositie uit. Haar muziek werd al snel opgepikt door Spotify en Apple Music en verscheen in diverse, bekende playlists. Het nummer ‘Rayons de soleil’ behaalde zelfs internationaal succes; in vier weken tijd meer dan 400.000 streams van over de hele wereld, door de wereldwijde playlist Piano Chill van Apple Music.
Marlies du Mosch vertelt: “Het was een hele vreemde gewaarwording. De wereld stond stil, de culturele wereld op slot, maar tegelijkertijd deed mijn eerste plaat het beter dan ik ooit had durven dromen. Ik had nooit verwacht dat mijn muziek de wereld over zou gaan en dat ik meer luisteraars zou hebben in Japan en Amerika dan in België bijvoorbeeld.”
Met bijna een miljoen streams binnen een jaar tijd, valt vooral op dat jongeren via haar toegankelijke composities, klassieke muziek herontdekken. De playlists waar Du Mosch instaat doen het namelijk vooral goed bij studerende en (thuis) werkende jongeren!